Faydalı Bilgiler

Lastiği oluşturan kimyasallar zaman içinde kullanım ve depolama koşullarına bağlı olarak değişim göstermekte ve her türlü sarf malzemesi gibi ilk günkü özelliklerini kaybetmektedir. Alacağınız önlemler ve düzenli kontrollerle lastiğinizin ömrünü uzatabilirsiniz. Japon Otomobil Lastikleri Üreticileri Birliği’nin (JATMA) açıklamasına göre; "Binek ve hafif ticari araçlara yönelik kullanılmış veya kullanılmamış (yedek-stepne dahil) lastikler üretim tarihinden sonra 10 yaşını doldurmuşsa gözle görünür herhangi bir hasara ya da şekil bozukluğuna sahip olmasa da, diş dibi derinliği kullanım için yeterli gözükse dahi denilen ile değiştirilmelidir." JATMA, tüm lastik kullanıcılarına kullandıkları otomobil üreticisinin araç kullanım kılavuzlarında yer alan tavsiyelerini dikkate almalarını ve benimsemelerini tavsiye etmektedir. Lastiğinizin ömrünü uzatmak ve kalitesini koruyabilmek için birkaç önlem almanızda fayda vardır.   Lastik Ömrünü Uzatma Önerileri 1. Lastiklerinizi günlük olarak incelemeniz lastik ömrü açısından alacağınız ilk ve en önemli önlemdir. Lastiğinizi kontrol ederek, yabancı bir maddenin sıkışma ihtimalini, lastiğinizin kabarmasını, patlamış olmasını ya da havasının azalıp azalmadığını gözlemleyin. Böyle bir durumda en yakın yetkili servis noktasına gitmeyi ihmal etmeyin. 2. Yedek lastikler dahil tüm lastiklerinizi ayda en az bir kez kontrol ediniz. Çünkü doğru basınç ayarıyla hem lastiğinizden en doğru performansı alırsınız hem de güvenli bir sürüş sağlarsınız. 3. Erken kalkan yol alır felsefesi lastik basınç kontrolü için biçilmiş bir sözdür. Basınç kontrolünü sabah saatlerinde yapmalısınız. Sabah saatleri, çalışmayan ve dolayısıyla soğumuş olan lastiklerinizdeki en doğru basınç değerini gösterir. 4. Düzensiz aşınmalara dikkat edin. Lastik sırtının belli bir bölümünde diğer bölümlere oranla daha fazla aşınma meydana geldiyse bu düzensiz bir aşınmadır. Lastiklerinizi eşit basınçta şişirerek, balans ayarlarını düzenli yaptırarak, aşırı hız yapmayarak ve fazla yük taşımayarak lastik aşınmalarından kaçınabilirsiniz. 5. Lastiğinizin diş derinliğini düzenli olarak kontrol ediniz. Lastik sırtı ile yanakları arasında bulunan olukların arasındaki çıkıntıyı kontrol ederek lastik değişim zamanını belirleyebilirsiniz. Diş derinliği ve lastik sırtı orantısı makul seviyenin altına inmişse lastiğinizi değiştirmeyi unutmayın. 6. Aracınıza kapasitesinin üstünde yük alımı yapmaktan kaçının. Kapasitenin üzerinde aldığınız her yük lastiğinizin aşınmasına ve ömrünün kısalmasına neden olacaktır. 7. “Her yolun bir lastiği vardır.” söylemini aklınızdan çıkarmayın. Yol koşulları ve mevsimsel değişikliklere uygun lastikler kullanarak hem araç hem sağlam bir sürüş için gerekli tedbirleri almayı ihmal etmeyin. 8. Hız sizin olmadığı gibi lastiğinizin de dostu değildir. Belirlenen hız limitleri üzerine çıkmanız lastik aşımına, diş ve sırt zedelenmesine yol açacaktır. Belirlenen seyir hızında seyahat etmeye özen gösterin. 9. Her lastiğin bakım istediğini unutmayın. Lastiklerinizi düzenli olarak yetkili bayilerde doğru bakımdan geçirmeyi ihmal etmeyin. Doğru bakım uygulanan lastiklerden daha fazla performans alır ve uzun ömürlü olarak kullanırsınız. 10. Lastiklerinizin yerlerinin uygun şekilde olması maksimum verim ve sağlıklı bir sürüş sağlar. Araç lastiklerinize her 5000 kilometrede bir yetkili servis noktasında rotasyon işlemi uygulayarak uygun şekilde değiştirilmesini sağlayabilirsiniz. Rotasyon ayarından sonra, rot ve balans ayarlarını yaptırmayı ihmal etmeyin. 11. Beş yaşından büyük araç lastikleriniz de herhangi bir sorun yaşamamış olsanız dahi kontrol ettirmeyi unutmayın. Olası tehlikeleri önlemek için yolda en az bir kez yetkili lastik bayinizde genel kontrollerinizi aksatmayın. 12. Beş yaşını geçmiş ancak hiç kullanılmamış stepne lastiklerinizi acil durumlarda ilk yetkili incelemesine girene kadar düşük hız ve yük altında kullanarak olası riskleri minimuma indirebilirsiniz.  
LASTİK DEPOLAMA ÖNERİLERİ 1. Lastiklerinizin uzun ömürlü olması için daima kuru, serin ve iyi havalandırılmış depolama alanlarında depolayınız. Depolama alanlarında rutubet, asit, petrol türevleri, yağ, gres ve benzeri kimyasal maddelerin bulunması lastik ömrünü kısaltır. 2. Lastiklerinizi yüksek sıcaklık altında olmamalı ve doğrudan güneş ışığına maruz kalmamalıdır. 3. Depolama alanlarında elektrik motorları gibi ozon yayan kaynakları çalıştırmayınız. Aydınlatma için floresan ışık kullanmayınız. 4. Lastiklerin istifine özen gösteriniz. Kısa süreli depolamada lastiklerinizi yatay olarak ve üst üste 1.20 metreyi geçmeyecek şekilde yerleştiriniz. Uzun surely depolamada, lastiklerinizi palet çatalları üzerinde dik pozisyonda olmasına dikkat ediniz. Zemine asgari 10 santimetre mesafede yerleştirerek, olası şekil bozukluklarını engellemek için de ayda bir defa lastiklerinizi döndürünüz.
İlk olarak: kış lastiği ya da zincir olmadan hiçbir şekilde güvenli sürüş sağlayamazsınız. Bu durumda aracınızın çekiş gücü sıfıra düşecek ve frenleme anında kontrol edilemeyecektir. Sürüş yaptığınız yolun kurallarına dikkatlice uyunuz ve sizden daha yavaş şekilde araç kullanan sürücülere karşı toleranslı olunuz. Yokuş çıkarken oluşabilecek kayma riskine karşı, aracınızı kuru zeminde kullandığınızdan daha yüksek viteste kullanın. TELAŞ ETMEDEN SÜRÜN Sürüş esnasında, kar ya da buz üzerinde tutunma kaybı riskini en aza düşürmek için ani hızlanma, ani direksiyon hareketleri ve frenlemeden kaçının. HER ZAMAN DÖRT ADET KIŞ LASTIĞI KULLANIN Optimum performans ve Güvenlik seviyesini sağlamak için, dört lastiğin de aynı olması çok önemlidir. Her zaman aynı marka ve yapısal özelliklere sahip dört adet kış lastiği kullanın. Aynı ölçüye, kullanım karakteristiğine, sırt desenine ve diş derinliği seviyesine sahip lastikleri aynı aksa takın. İzin verilen yerlerde çivi kullanımı da gene her dört lastiğe de uygulanmalıdır. Doğru yük ve hız koduna sahip lastikleri kullanmak için araç üreticilerinin tavsiyelerine uyunuz. LASTIK HAVA BASINÇLARINI DÜZENLI OLARAK KONTROL EDIN Lastik hava basınçları düzenli olarak kontrol edilmelidir ve bu kontroller her zaman lastikler soğukken yapılmalıdır. Gerekli durumlarda hava basınçları lastikler soğuduğunda tekrar kontrol edilmeli ve düzeltilmelidir. Araç üreticisinin tavsiye ettiği basınç seviyelerine uyulmalı ve bu basınç seviyelerinin dış hava sıcaklığına göre değişebileceği unutulmamalıdır. +20°C sıcaklıkta 2.0 bar olarak ölçülen lastik hava basıncı, -5°C sıcaklıkta 1.74 bar olarak ölçülmektedir. HIZ KODLARINI KONTROL EDIN Lastiğin yanağında belirtilen hız kodlarına dikkat edin. Bazen üretici firmalar araçlara, olması gerekenden daha düşük hız koduna sahip lastikler takabilirler. Bu durumlarda, Avrupa Regulasyonları hız limitindeki düşüşün aracın içinde görünecek bir yere (Ön cam ya da gösterge paneli üzerine) not edilmesini şart koşmaktadır. DIŞ DERINLIKLERINI KONTROL EDIN Kış lastikleri, 4mm diş derinliğine kadar yeterli performans gösterir. 4mm diş derinliğinin altında ise kış koşullarında kullanım için elverişli olmazlar, fakat yasal diş derinliği sınırı olan 1.6mm diş derinliğine kadar yaz lastiği olarak kullanılabilirler. LASTIKLERINIZI UYGUN KOŞULLARDA SAKLAYIN Kış lastiklerinin kullanılmadığı sezonlarda, tercihen jantlı ve doğru hava basıncına sahip olarak saklanmalı ve hava basınçları düzenli olarak kontrol edilmelidir. Janttan sökülerek saklanması durumunda, yanakları üzerinde, ağırlık nedeniyle deforme olmamaları için, dört adetten fazla olmayacak şekilde üstüste saklanabilirler. LASTIKLERINIZE ROTASYON YAPTIRIN Kış lastiklerinizi 10,000/12,000 km’de bir doğru şekilde rotasyon yaptırın.
Islak zeminde karşılaşılabilecek en büyük tehlikelerden birisi suda kızaklamadır. Bu tehlikeyi nasıl bertaraf edebilirsiniz? Suda kızaklama lastiğin su birikintisi içinde “yüzmesine” ve ani tutunma kaybına neden olur. Bu durum, genellikle su tahliyesinin zayıf olduğu kötü yollarda ortaya çıkan ve oldukça ıslak yol yüzeyi ya da büyük su birikintileri nedeniyle oluşan çok tehlikeli bir durumdur. Bu gibi durumlarda, lastiğin sırt deseninde bulunan kanallar, lastiğin altındaki suyu yeteri kadar hızlı tasfiye edemez ve aracınız aniden su içinde “yüzmeye” başlar. Lastiklerin sırt deseni, mümkün olan en iyi sürüş devamlılığını sağlamak için, maksimum seviyede suyu en kısa zamanda tasfiye etmek üzere tasarlanmıştır. Suda kızaklamanın mantığını açıkladığımıza göre, bu durumla nasıl başa çıkılacağı hakkında bir kaç tavsiye verebiliriz. Suda kızaklama durumunda lastiğin ye rile teması kesilmiş olduğundan frene basmanın herhangi bir olumlu etkisi olmaz. Hatta aracın aniden tekrar yola temas etmesi durumunda aracınızı kontrol etmenizi zorlaştırıp yoldan çıkmanıza bile neden olabilir. Yapılacak en iyi şey, ayağınızı gaz pedalından tamamen çekerek suda kızaklamaya başlandığında, motor devir hızının aniden yükselmesine engel olmak ve direksiyonu mümkün olduğunca sabit tutup yol ile yeniden temasa geçildiğinde aracınızın doğru yöne gitmesine çalışmaktır.